یکی از تجهیزات فیلمبرداری که علاوه بر خلق تصاویر خلاقانه و داینامیک، باعث کاهش هزینه های پروژه می گردد، فیلمبرداری با هلی شات است. در این روش که به کمک کوادکوپتر و پهپاد صورت می گیرد، فیلمبرداری کاملا بر تکیه بالا و پایین رفتن آنهاست. این روش فیلمبرداری تکنیک های متعددی دارد که با رعایت آنها می توان به خلق تصاویر جذاب و خارق العاده اقدام کرد.

مزایای استفاده از هلی شات در فیلمبرداری

هلی شات یکی از روش های فیلمبرداری و تصویربرداری هوایی است که دارای وجه تمایز بالایی نسبت به سایر تکنیک های فیلمبرداری است. از جمله این موارد می توان به نکات ذیل اشاره کرد:

  • هلی شات امکان ضبط تصاویر و فیلم را از ارتفاع بالا دارد. در نتیجه فیلمبرداران می توانند مناظر وسیع تر و مناطق بزرگتری را تحت پوشش فیلمبرداری خود قرار دهند.
  • نوع حرکت در روش هلی شات به فیلمبردار این اجازه را می دهد که کنترل دوربین را به صورت پویا و دلخواه به دست گیرد. در نتیجه این امر ایجاد جلوه های خلاقانه و داینامیک در فیلم متصور می شود.
  • هلی شات به کمک فیلمبردار می آید تا بتواند به سرعت در بین مناظر مختلف حرکت کند. در نتیجه این امر؛ امکان ضبط تصویر و فیلم در مکان های صعب العبور و دور افتاده کاملا میسر می شود.
  •  استفاده از هلی شات در مجموع می تواند هزینه های فیلمبرداری کاهش دهد؛ چرا که در بیشتر تصاویر هوایی استفاده از هلی کوپتر و یا هواپیما بسیار گرانقیمت است.

نحوه فیلمبرداری با هلی شات

نحوه فیلمبرداری با هلی شات

نحوه فیلمبرداری با هلی شات؛ شامل استفاده از دستگاه های هوایی نظیر کوادکوپتر برای ضبط تصویر و یا فیلم در طی مراحل ذیل است:

انتخاب نوع پهپاد: در ابتدا می بایست یک کواد کوپتر  یا پهپاد مناسب و با کیفیت برای فیلمبرداری و ضبط تصویر انتخاب شود.

نصب دوربین: در مرحله بعدی نیاز به نصب دوربین مناسب برای ضبط تصاویر هوایی بر روی پهپاد است. این مرحله باید با دقت و ظرافت بالایی انجام شود. از طرف دیگر دوربین انتخابی باید قابلیت ضبط فیلم با کیفیت بالا را داشته باشد.

پرواز و کنترل: در این مرحله پهپاد به پرواز در می آید و فیلمبردار با استفاده از ریموت موجود در وسیله آن را رهبری و هدایت می کند.

ضبط تصویر: فیلمبردار به کمک تکنیک های تصویربرداری با هلی شات، به ضبط تصویر می پردازد. این تصاویر می توانند در تمامی زمینه ها باشند.

ادیت: پس از ضبط تصاویر مورد نظر، به ادیت آنها پرداخته و تمامی ویرایش های مربوط به بهبود کیفیت تصاویر و فیلم ها بر روی آن اعمال می شود.

بیشتر بدانید : دو ویدیوی کاربری برای گرفتن عکاسی صنعتی که باید ببینید.

تکنیک های موثر عکاسی و فیلمبرداری با helishot

تکنیک های موثر عکاسی و فیلمبرداری با helishot

1-استفاده از لنز مناسب

برا ی فیلمبرداری با هلی شات استفاد از لنز مناسب می تواند تصاویر بهتری را برای شما فراهم کند. انتخاب نوع لنز تا حد زیادی به نیاز ونوع فیلمبرداری بستگی دارد. با این حال استفاده از لنزهای زیر در این مورد به شدت توصیه می  شود:

  •  لنز واید زاویه(wide angle) :این نوع لنز برای فیلمبرداری در مناظر طبیعی، ساختمان ها و فضاهای گسترده برای ایجاد افق وسیع است.
  • لنز تله فوتو(telephoto): این لنز برای فیلمبرداری در فاصله های دور با جزئیات دقیق مناسب هستند.
  •  لنز فیش آی(fisheye): از این نوع لنز برای تحریک افکت و تنوع در زوایا استفاده می شود که برای فیلمبرداری خلاقانه و هنری کاملا مناسب است.
  •  لنز ماکرو(macro): لنز ماکرو برای ثبت تصاویر و فیلم با جزئیات بالا و نزدیک؛ مانند فیلمبرداری از حشرات، گل ها و اشیای کوچک مناسب است.

2-استفاده از فیلترهای مناسب

با توجه به محدودیت های نوردهی در فیلمبرداری با هلی شات استفاده از فیلتر مناسب کاملا توصیه می گردد. فیلتر ND به شما امکان تصویربرداری و فیلمبرداری با ظاهری بسیار طبیعی می دهد.

فیلتر POLARPRO به عنوان فیلتر ترکیبی با پلایزر و چگالی خنثی را می دهد. سایر فیلترهای مناسب برای تصویر برداری هوایی نیز وجود دارد که با توجه به نوع فیلم و تصویر و یا امکانات دوربین می تواند متغیر باشد. در نتیجه انتخاب اپرچر مناسب به تصویر مورد نظر در منظره بستگی دارد و نوعی عنصر خلاقانه محسوب می گردد.

3-بهره گیری از استابلایزر

استابلایزر یا ژمبال در فیلمبرداری هوایی برای جلوگیری از لرزش دوربین در زمان حرکت کوادکوپتر فراهم می کند. به کمک این تکنیک می توان تصاویری پایدار و بدون لرزش را ثبت کنید.

4-استفاده مناسب از نرم افزارهای ادیت

نرم افزارهای ادیت به عنوان یکی از تکنیک های پس از فیلمبرداری همواره مورد توجه فیلمبرداران قرار گرفته است. نرم افزارهایی؛ همچون Adobe premiere pro  و یا  final cut proرا برای بهبود ویرایش تصاویر و فیلم های خود فراموش نکنید.

5- اعمال تنظیمات صحیح دوربین

یکی از مهمترین نکات و تکنیک ها در فیلمبرداری با هلی شات، تنظیم صحیح نورپردازی، سرعت شاتر، iso، تعادل رنگ و سایر تنظیمات دوربین است. این تنظیمات باید به گونه ای باشد که فیلم و تصویر ارائه شده کاملا با کیفیت و واقعیت بالا باشد.

6- اپرچر مناسب

تنظیم صحیح اپرچر در فیلمبرداری هوایی با پهپاد به نورپردازی و عمق میدان بستگی دارد. گاهی مواقع استفاده از اپرچر باز می تواند در ایجاد عمق کمتر میدان و پس زمینه بیشتر کمک کند. در سایر مواقع استفاده از اپرچر بسته، عمق میدان بیشتر و پس زمینه کمتری را فراهم می کند.

7-تنظیم سرعت شاتر مناسب

سرعت شاتر را در فیلمبرداری هوایی دست کم نگیرید! سرعت شاتر به به شرایط نورپردازی و سرعت چرخش پره های هلی شات بستگی دارد. به طور معمول استفاده از سرعت شاتر بالا؛ مانند 1000/1 یا 2000/1 تصاویری با جزئیات بالا و حرکت مناسب را فراهم می کند.

از طرف دیگر سرعت شاتر پایین؛ مانند 60/1 یا 30/1 جلوه های خاص مانند نوع حرکت در آب و… به تصویر و یا فیلم اضافه می کند. این تکنیک را نیز می توان نوعی تکنیک خلاقانه در فیلمبرداری با هلی شات در نظر گرفت.

8- فوکوس مناسب

فوکوس مناسب و صحیح در استفاده برای فیلمبرداری با هلی شات، معمولا از نوع دستی است. این نوع تنظیم با توجه به نیاز و شرایط فیلمبرداری می تواند متغیر باشد.

بهتر است فوکوس را بر روی جزئیات مورد نظر قرار داده و تنظیمات را بر اساس آن انجام دهید. برخی از انواع لنزها؛ همچون لنز اتوفوکوس می توانند در این امر به کمک شما بیایند.

بهترین زمان برای انجام تصویربرداری هوایی

بهترین زمان برای انجام تصویربرداری هوایی

تصویر برداری هوایی؛ به خصوص در زمان روز و در حدود ساعات طلایی معروف توصیه می شود. بهتر است فیلمبرداری با هلی شات را به 30 تا 60 دقیقه قبل از غروب آفتاب و یا بعد از طلوع آفتاب موکول کنید. این امر به دلیل به حداکثر رساندن نور طبیعی، ایجاد نور گرمتر و ملایم تر و همچنین درخشش بی نظیر در تصاویر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت طلایی عکاسی در چه زمانی است ؟

مروری بر هشت تکنیک موثر در تصویربرداری با هلی شات

از آنجا که استفاده از هلی شات به عنوان یک تکنیک موثر و خلاقانه در فیلمبرداری معرفی شده است، لذا آشنایی با تکنیک های آن ضروری به نظر می رسد. انواع این تکنیک ها می تواند به شما در خلق اثری خلاقانه و داینامیک کمک کند.

 

رأی بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *