عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی به منظور استفاده از سوژههای خوراکی همواره تبلیغات جذابی برای صاحبین مشاغل خواهد بود، در واقع در دنیای امروزی در کسب و کارهای مربوط به مواد غذایی تاثیر عکس، بیشتر از هر مطلب، متن و انواع دیگر تبلیغات باعث جلب توجه و جذب مشتری خواهد شد. البته افراد عادی هم به منظور اشتراک گذاشتن در فضای مجازی هر روزه از غذاها و نوشیدنیهای خود عکس میگیرند.
جهت تماس با عکاسان لنزو جهت انجام عکاسی صنعتی کلیک کنید.
عکاسی تبلیغاتی از غذا ممکن است ساده به نظر بیاید، اما نکات مخصوص به خود را دارد. در واقع مطمئنا شما هم بارها با تصاویری از غذاها مواجه شدهاید که بهشدت به داشتن و خوردن آن ترغیب شده و برعکس با تصاویری هم مواجه شدهاید که خیلی ساده از کنار آن گذشتهاید. بنابراین عکاسی صنعتی غذا قواعد خود را داشته و به لحاظ نوع مواد و محصولات غذایی، نیاز به طراحی صحنه و چیدمانهای متفاوتی دارد. اما نکتهی مهم که باعث ماندگاری و تاثیرگذاری یک عکس از غذا میشود، خلاقیت و ایدهپردازی عکاس است. طی این محتوا سعی میکنیم نکاتی راجبه عکاسی تبلیغاتی از غذا بیان کنیم.
منظور از عکاسی تبلیغاتی از غذا چیست؟
عکاسی تبلیغاتی غذا سبک جدیدی از عکاسی است که مقصود اصلی آن تبلیغات میباشد و بهعنوان ژانری از عکاسی تبلیغاتی محسوب میشود؛ البته به خاطر اهمیت و گسترهی این شاخه تقریبا بهعنوان ژانری مستقل و تخصصی در بین عکاسان در نظر گرفته میشود.
امروزه انواع کارخانههای تولید انواع محصولات غذایی، رستورانها و کافیشاپها و حتی با ترویج فروش آنلاین انواع قنادیها و میوهفروشیها و … برای جذب مشتری نیاز به نمایش تصاویر باکیفیت و جذاب از مواد غذایی خود میباشند. همچنین ناگفته نماند که با گسترش شبکههای اجتماعی برخی بدون اهداف فروش و تبلیغات محصول و صرفا جهت افزایش بازدیدکنندگان پیجها و صفحاتشان، اقدام به عکاسی از مواد غذایی میکنند که این هم نوعی عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی به شمار میرود.
اصول کلی تولید عکس تبلیغاتی از غذا
در هر نوع از عکاسی و در بازهی محدودتر، عکاسی تبلیغاتی نکات پایهای وجود دارند که باید به آنها توجه کنید. نکاتی که شاید تا حد زیادی در میان شاخههای مختلف عکاسی تبلیغاتی مشترک باشند. با این تفاوت که برخی از این نکات در بعضی از این شاخهها کاربردیتر و در بعضی دیگر کم اهمیتترند، یا حتی عملا کاربرد مهمی ندارند. برخی از این نکات مهم را در عکاسی تبلیغاتی از غذا مرور میکنیم:
تجهیزات و لوازم عکاسی
استفاده از تجهیزات حرفهای، مهمترین عامل در تولید عکس باکیفیت است، بخصوص اگر تصاویر برای چاپ در ابعاد بزرگ مثل بیلبوردهای تبلیغاتی باشند. البته مانند عکاسی تبلیغاتی دکوراسیون یا لوازم، برای عکاسی از غذا شما به تجهیزات حرفهای و گران قیمت نیازی ندارید و بیشتر چینش و جزئیات و ایدهپردازی در عکاسی صنعتی مواد غذایی اهمیت دارد.
مطالعه بیشتر : نکات مهم در عکاسی صنعتی شکلات و شیرینی
نورپردازی
در عکاسی تبلیغاتی از غذا نورپردازیهای مصنوعی و فلاشها خیلی مورد نظر نیستند و برای گرفتن عکسهای دلچسب و خواستنی باید در نور طبیعی عکاسی کنید. نور طبیعی موجب میشود که غذای شما اشتهاآورتر و اغواکنندهتر بنظر برسد و تمامی بافتها و هر نوع دود و بخار حاصل از غذا را هم مشخص میکند. همچنین زاویهی نور انتخابی شما بسیار اهمیت دارد.
دکور و فضا سازی در عکاسی مواد غذایی
دکور و جزئیات از مهمترین اجزاء در عکاسی تبلیغاتی از غذا هستند. ظرفها در عکاسی از غذا مهم بوده و باید به فراخور نوع مواد غذایی انتخاب و استفاده شوند. برای مثال استفاده از ظروف سنتی برای تبلیغ غذای مدرنی مثل پیتزا و عکاسی صنعتی پیتزا مناسب نیست. همچنین در کنار دکور و ظروف زیبا، انتخاب پس زمینهی مناسب بسیار مهم است و کلیهی این موارد باید طوری گزینش شوند که در عین زیبایی، نهایت هماهنگی را با سوژهی اصلی داشتهباشند و نگاه مخاطب را به سمت آن سوق دهند. گاهی برای بعضی موارد نیاز به دکورسازی و فضاسازی مفصل توسط عکاس نیست و بهتر است که در فضای واقعی کارفرما عکسها تهیه شوند. در سفارشاتی که علاوه بر غذا، فضای محیطی و بهفرض میز رستوران یا کافی شاپ مدنظر است، بایستی که دوربین دید گستردهتری را پوشش دهد و ویژگیهای محیطی فضا با کمی بهبود و چینش را ثبت کند. در این نوع عکسها استفاده از مدل انسانی مثل سرآشپز یا گارسون بسیار جذاب خواهد بود.
در عکاسی از غذاها حتما از انواع چاشنی و دورچین و دسر استفاده کنید
استفاده از چاشنیها یا پیشغذاهایی مناسب سوژهی اصلی فوقالعاده به گیرا شدن تصویر نهایی کمک خواهد کرد. سبزیجات تازه، ظروف زیبای چاشنیها و ادویهجات و موارد دیگر نقش پر رنگی را در جذاب شدن قاب شما ایفا ميکند، اما در عین هماهنگی بصری و زیبایی، این موارد باید هماهنگ با غذای اصلی گزینش شوند. برای مثال در عکاسی از پیتزا میتوان از انواع سسها و ادویهجات در ظروف مدرن و نوشیدنیای مثل انواع دلستر و نوشابه استفاده و برای عکاسی از یک غذای سنتی مثل دیزی باید از مواردی از سبزیجات تازه و ورقههای لیمو و پیاز و نان استفاده کرد.
زاویه بندی مناسب در عکاسی از مواد غذایی
انواع مختلف غذاها هر کدامشان در زاویهی خاصی بهتر و حتی دلپذیرتر بنظر میرسند .انتخاب زاویه و کادرهای مناسب برای هر سوژه، جذابیت عکسها را تا حد قابل توجهی بیشتر میکند. عکاسی زاویه بالا از مواد غذایی معمولا همیشه عامه پسند و جذاب بوده، اما سلیقه در چیدمان و دکور موجب تفاوت سطح این سبک عکسها است. البته در نظر داشته باشید که چنانچه بخواهید از یک فنجان قهوه عکس بگیرید، نشان دادن بخار آن در زاویهی پایین تر بسیار جذاب و رباینده خواهد بود!
سرعت عمل در عکاسی از مواد غذایی
اما یکی از چالشهای عکاسی مواد غذایی حساسیت برخی از مواد غذایی نسبت به دما است. سوژههایی مثل بستنی، انواع سبزیجات و برخی مواد غذایی پخته شده در مواجهه با دمای محیط تغییر شکل داده و شادابی خود را از دست میدهند.
ایده پردازی در عکاسی از غذا
همانند سایر عکسهای تبلیغاتی گاهی در عکاسی تبلیغاتی از غذا نیز، نیاز به ایدهپردازی برای تفهیم تبلیغ مدنظر میباشد. مثلا نشان دادن یک فرد عضلانی در حین خوردن غذایی مثل شیر میتواند به برند تبلیغاتی و ماندگاری تبدیل شود.
ترفندهای خاص عکاسی تبلیغاتی از غذا
برای جذاب و خوشمزهتر به نظر رسیدن غذاها معمولا در عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی از ترفندهایی استفاده میشود که مختص این سبک از عکاسی میباشند. برخی از این ترفندها عبارتاند از:
- استفاده از گلیسیرین برای تازه نگهداشتن و شادابتر کردن انواع سبزیجات
- استفاده از اسپریهای مو برای براق کردن انواع میوهها
- زدن واکس کفش به انواع استیک و برگرها برای نشان دادن پخته بودن و عدم پختن واقعیشان برای نشان دادن آبدار و لذیذ بودنشان
- استفاده از چسب چوب برای غلیظ نشاندادن شیر
- استفاده از دستمال کاغذی روی ماست برای نشان دادن سرشیر و غلظت بالا
- استفاده از کف مصنوعی بر روی قهوه!
به این ترتیب برای خوشمزهتر به نظر رسیدن غذاها از ترفندهای خاصی استفاده میشود که نیاز به تخصص و تجربه دارند.
عکاسی تبلیغاتی غذا شاخه ای خوشمزه اما حرفه ای از عکاسی
همانطور که بیان کردیم، غذاهای جذاب و دلنشینی که هر روزه تصاویرشان را در تبلیغاتهای مختلف میبینیم الزاما خوشمزه و حتی قابل خوردن نیستند و به هنر عکاس بستگی دارد که عکس تا چه میزان برای مخاطب گیرا و جذاب باشد. این کار نیازمند تجهیزات، تجربه و دانش میباشد و چنانچه میخواهید هزینهی تبلیغ فراوانی برای تبلیغی که تصویر مواد غذاییتان در آن است بپردازید باید بدانید که باید برای تهیهی آن تصویر هم به اندازهی کافی بکوشید تا بازدهی تبلیغتان چند برابر شود. استودیو عکاسی لنزو در کلیهی زمینههای عکاسی تبلیغاتی منجمله عکاسی تبلیغاتی غذا میتواند تصاویر به یادماندنی را برای شما ثبت کند.