شاید در اولین نگاه به عکاسی صنعتی از فرش به این فکر باشید که این فعالیت کار ساده ای می باشد؛ اما در واقعیت نکاتی وجود دارد که در این شاخه از عکاسی باید توجه ویژه ای به آن ها کرد.

در عکاسی از این نوع محصولات علاوه بر رعایت سبک استاندارد محصول، خلاقیت نیز باید به عکسبرداری از این محصولات افزوده شود شما می توانید با کمک از مقاله آموزش عکاسی صنعتی و تبلیغاتی کمکی داشته باشید.

استفاده از مکان های مختلف و مورد توجه، استفاده از لوازم جانبی و حتی یک مدل می تواند ایده ها و پیشنهادهای خوبی برای عکس صنعتی از فرش باشد.

در عکاسی صنعتی از فرش باید ظرافت، طراحی و زیبایی های فرش را به طور منحصر به فردی به نمایش گذاشته شده شود. در هر عکسی که از فرش گرفته می شود باید از سبک و روش های جدید با انواع وسایل و زاویه های متفاوت استفاده شود.

استفاده از رنگ های روشن و ملایم و نور ملایم یکدست به شما کمک می کند که بتوانید عکس بهتری را بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که در عکاسی صنعتی از فرش باید توجه ویژه ای به آن ها کرد؛ امیدواریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عکاسی از فرش با چه اهدافی انجام می شود؟ 

عکاسی از فرش با چه اهدافی انجام می شود؟ 

عکسبرداری از فرش و گلیم و … معمولا به اهداف صنعتی و تبلیغاتی انجام می شود.

این عکس ها معمولا با اهداف معرفی محصولات و نمایش سبک، نقوش و جزئیات فرش ها می باشد.

البته گاهی نیز از این عکس ها در گالری های فرش به منظور استفاده در کاتالوگ ها استفاده می شود. گاهی اوقات نیز این عکس‌ها را در سایت گالری‌ها به منظور ایجاد کاتالوگ آنلاین به کار می‌برند.

قطعا شما نیز نمونه های عکاسی صنعتی از فرش بر روی بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی مشاهده کرده اید؛ تمام این تبلیغات به منظور جذب مخاطب انجام می شود.

عکسهایی که بصورت دکوراتیو، لایف استایل یا خلاقانه تهیه شده اند. در هر صورت عکاسی از این محصول ارزشمند به منظور معرفی محصول و نمایش ویژگی‌های آن صورت می‌گیرد. 

به همین دلیل است که عکاسی از محصولات فرش قوانین و نکات مربوط به خود را دارا است که باید مورد توجه واقع شود.

مزایا عکاسی صنعتی از فرش

– معرفی فرش ها و استفاده از تصاویر آن در نمایشگاه های داخلی و خارجی به صورت کاتالوگ

– استفاده از تصاویر فرش ها در بروشورهای تبلیغاتی

– نمایش تصاویر هنری از فرش ها در شبکه های اجتماعی

– ارسال تصاویر فرش برای مشتریان خارجی و یا تجار خارج از کشور

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی صنعتی از فرش 

در عکسبرداری از فرش و گلیم با جزئیات، نقوش و رنگ های متعدد مواجه هستیم و به همین منظور برای ثبت عکس های با کیفیت و حرفه ای باید از تجهیزات مناسب و حرفه ای استفاده کرد.

تجهیزات حرفه‌ای عکاسی کمک می‌کند تا طرح ها و رنگهای محصولات فرش را با دقت بالا ثبت کنید.

استفاده از دوربین و لنز مناسب در عکاسی صنعتی از فرش

مهم ترین نکته و ابزار در عکاسی صنعتی از فرش، استفاده از دوربین و لنز مناسب و حرفه ای می باشد.

هرچه مقدار که دوربین شما از رزولوشن و کیفیت سنسور بهتری برخوردار باشد، عکس بهتری نیز ثبت خواهد شد.

به منظور عکسبرداری از فرش پیشنهاد می شود که از دوربین های فول فریم SLR استفاده شود.

انتخاب و استفاده از یک لنز مناسب و حرفه ای نیز اهمیت کمتری نسبت به دوربین ندارد. لنزها فاکتور و معیار مهمی برای ثبت عکسهای شارپ و با کیفیت هستند.

 لنزهای ارزان قیمت و کم کیفیت توانایی ثبت جزئیات محصولات فرش را ندارند. بهتر است از لنزهای با کیفیت که بعنوان لنز شارپ معروف هستند استفاده کنید تا به نتایج بهتری در عکس هایتان دست پیدا کنید.

استفاده از 3 پایه عکاسی

یکی دیگر از تجهیزاتی که عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند و دارای کاربرد فراوانی در عکاسی حرفه ای دارد، سه پایه عکاسی می باشد.

نکته حائز اهمیت در این 3 پایه ها  این است که این تجهیزات باید محکم و با کیفیت باشند.

در عکاسی از گلیم و فرش با توجه به اهمیت جزئیات بسیار مهم است از سه پایه‌ای محکم استفاده کنید. سه پایه خیالتان را از بابت جلوگیری از کمترین لرزش دوربین و ثبت عکس شارپ راحت می کند.

تجهیزات نورپردازی مورد نیاز

نورپردازی نیز یکی از عوامل و فاکتورهای مهم در ثبت عکس های با کیفیت و حرفه ای از فرش می باشد.

نور تصویر شما باید به گونه ای باشد که رنگ و نقش فرش را به خوبی نمایان بسازد.

به همین دلیل اهمیت کیفیت نور و زاویه تابش بسیار مهم است. آشنایی عکاس با مبحث نورپردازی برای ثبت عکسهای با کیفیت از فرش مهم است. تا حد امکان بهتر است فرش در فضایی با نور یکدست و مناسب عکاسی شود.

استفاده از نورهای مصنوعی به ویژه در فضاها و محیط های داخلی می تواند تاثیر مستقیمی در رنگ های واقعی فرش داشته باشد و پیشنهاد می شود.

با توجه به این نکته که رنگ یکی از ویژگی های مهم فرش به شمار می آید، بهتر است که در معیار نورپردازی حساسیت خاصی به کار گرفته شود.

نکات مهم در عکاسی صنعتی از فرش

نکات مهم در عکاسی صنعتی از فرش

انتخاب زاویه مناسب برای ثبت عکس

انتخاب یک زاویه که تمام جزئیات و نقوش فرش را به درستی و کامل به نمایش بگذارد، کاری است که یک عکاس حرفه ای باید انجام دهد.

برای این که بتوان تمام فرش را در به طور کامل در کادر قرار داد بهتر است که عکاس از یک چهارپایه یا نردبان استفاده کند و به این ترتیب می تواند عکس مناسبی را ثبت کند.

با این کار در واقع می توان یک عکس پرسپکتیو از فرش ثبت کرد.

جانمایی مناسب فرش و قرار دادن فرش در محل مناسب 

نحوه قرار دادن فرش در زمان عکاسی از جمله مواردی است که باید از قبل روی آن فکر کرده باشید و در رابطه با آن ایده خلاقانه ای داشته باشید.  فرش های سایز بزرگ را بهتر است با حالت نصب شده روی رگال فرش عکاسی کنید.

ایده های متفاوت و جالبی به منظور عکاسی صنعتی از فرش وجود دارد.

به عنوان مثال شما می توانید به منظور عکسبرداری از فرش این محصول را بر روی دیوار آویزان کنید.

می‌توانید فرش را از روی یک دیوار نصب کنید و از روبرو عکس آن را بگیرید. بهتر است یک دیوار مرتب و تمیز را برای آویزان کردن فرش انتخاب کنید. این دیوار باید تا جایی که ممکن است در کنار پنجره باشد تا نور بیشتری به فرش بتابد.

 فرش را باید به گونه‌ای از روی دیوار آویزان کنید که پین یا هر وسیله‌ی دیگری که فرش را نگه می‌دارد، به اندازه کافی کوچک باشد تا کمتر جلب توجه کند.

چه فرش را روی زمین قرار می‌دهید و چه بر روی دیوار نصب می‌کنید، باید مطمئن شوید که هیچ گونه تا‌خوردگی یا چروک، روی فرش نیست و دیده نمی‌شود تا از کیفیت عکس بکاهد.

نمایان کردن جزئیات و طرح نقشه

یکی دیگر از پیشنهادهایی که به منظور ثبت عکس های حرفه ای از فرش می شود، گرفتن عکس با حالت تصویر بسته (کلوز آپ) می باشد که موجب می شود جزئیات و نقوش فرش به شکل بهتری نمایان شوند.

می توانید بخش‌های جالب توجه از طرح و نقشه فرش را انتخاب و از آن عکاسی کنید تا مشتری را بیشتر برای انتخاب این فرش ترغیب کنید.

نشان دادن برچسب اطلاعات فرش

هرگونه لیبل یا برچسب که حاوی اطلاعاتی در مورد فرش است را عکاسی کنید و به مخاطب خود نشان دهید تا اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از خرید داشته باشد و با دید بازتری دست به انتخاب بزند.

این کار موجب می شود که مشتری یا مخاطبان اطلاعات کامل تری از ویژگی های فرش مدنظر داشته باشند و به نوعی این کار معرفی به شمار می آید.

 

رأی بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *