در سال‌­های اخیر هنر عکاسی در میان مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده است و علت این موضوع را می‌­توان به افزایش کیفیت دوربین‌­های موبایل و تا حدودی به نقش شبکه­‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام نسبت داد.

مطالعه بیشتر : عکاسی از محصول برای اینستاگرام

بسیاری از مردم علاقمند هستند تا برای عکاسی کردن به گوشه و کنار شهر و یا طبیعت بروند و ذوق و هنر خود را محک بزنند، اما باید گفت که شیوع بیماری کرونا و شرایط خاص قرنطینه محدودیت‌­های جدی را برای عکاسان و علاقمندان این حرفه به وجود آورده است.

در این مقاله قصد داریم در مورد عکاسی در منزل یا محیط کار صحبت کنیم و تکنیک­‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه همراه با ما باشید.

عکاسی در منزل یا محیط کار را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع عکاسی در منزل یا محل کار در ابتدا باید دوربین و تجهیزات در دسترس خود را آماده کنیم. سپس باید محیط منزل یا محل کار را زیر نظر بگیریم و نقاط جذاب و نقاط نورپردازی را شناسایی کنیم. عکاسی کردن در منزل می‌­تواند از تهیه پرتره‌­هایی از اعضای خانواده آغاز گردد و به عکاسی از وسایل برسد و یا در نهایت به خلق سوژه­‌هایی از تجهیزات موجود در خانه تبدیل شود.

در حقیقت عکاسی در محیط کار یا منزل تنها به نوع دوربین یا تجهیزات خاص محدود نمی‌­شود و این امکان وجود دارد تا با استفاده از یک دوربین معمولی یا دوربین موبایل، عکس‌­های خلاقانه‌­ای ثبت شود و موجب افزایش خلاقیت و دید هنری عکاس گردد.

مطالعه بیشتر : آموزش عکاسی صنعتی در منزل

نکاتی برای عکاسی در منزل یا محل کار

نکاتی برای عکاسی در منزل یا محل کار

به‌­طور کلی عاملی که باعث می‌­شود تا یک تصویر خاص و زیبا باشد، تفاوت در نگرش و استفاده از قوه تخیل در خلق عکس است. گفتنی است که عکاس خوب به شخصی گفته می‌­شود که علاوه بر داشتن دانش فنی، دید هنری متفاوت‌­تری نسبت به اشیا و المان­های اطراف خود داشته باشد و به گونه‌­ای از زاویه‌­ای دیگر به محیط نگاه کند. بسیاری از افراد که عکاسی در منزل یا محل کار را آغاز می­‌کنند در ابتدا مدعی هستند که این محیط‌­ها کاملا یکنواخت و تکراری هستند، اما باید گفت که با تغییر زاویه دید و استفاده از ذات هنر می‌­توان تصاویر جذاب و خلاقانه‌­ای ایجاد نمود.

محیط منزل یا محل کار از جمله فضاهای پویا و فعال محسوب می‌­شوند و هر روزه اتفاقات متنوعی در آنها رخ می‌­دهد. برگزاری مهمانی و جشن، خرید کردن، چیدمان میز غذاخوری و دکوراسیون منزل تنها اتفاقات روزمره‌ای هستند که می‌­توانند سوژه‌­های جذابی برای عکاسی کردن و ثبت خاطرات باشند.

طبیعت داخل منزل یا محیط کار موضوعات دیگری هستند که می‌­توان با کمی چیدمان و کنجکاوی در آنها تصاویر زیبایی را به وجود آورد. به عنوان مثال گلدان‌­های منزل، حشرات و حیوانات خانگی سوژه­‌های جذابی برای عکاسی هستند.

استفاده از وسایل موجود در خانه به جای تجهیزات گران قیمت عکاسی از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال در محیط خانه می‌­توان از یک لامپ یا چراغ‌ قوه به عنوان منبع نورپردازی استفاده کرد و یا با قرار دادن دوربین بر روی یک سطح صاف از کاربرد سه پایه دوربین بی‌نیاز شد.

 

ایده­‌هایی برای عکاسی کردن در محیط منزل یا محل کار

 

عکاسی از غذاها

یکی از موضوعات پرکاربرد در این حرفه، عکاسی کردن از غذاها و نوشیدنی‌­ها است که در عین حال احساس بسیار مثبتی را ایجاد می­‌کند. به سادگی می­‌توان ترکیب‌­های متنوعی از میوه‌­ها و سبزیجات را ایجاد کرد و از کنار هم قرار دادن آنها با رنگ­های متفاوت تصاویر زیبایی را ایجاد نمود. عکاسی کردن از غذا­ها حد و مرز ندارد و می‌­تواند شامل یک ترکیب‌بندی از مواد اولیه بی‌جان یا مراحل پخت یک غذا یا نوشیدنی باشد.

 

تهیه پرتره

عکاسی پرتره از محبوب‌­ترین و متداول‌­ترین سبک­‌های این حرفه به حساب می­‌آید. می‌­توان از افراد خانواده، همسایه‌­ها و دوستان خود درخواست کرد که به عنوان سوژه پرتره در پروژه‌­های ما شرکت کنند و با قرار دادن آنها در قسمت­های مختلف خانه یا محل کار و با نورپردازی­‌های متنوع، عمل عکاسی را انجام داد. این کار علاوه بر بالا بردن دانش ما در این حرفه، می‌­تواند توانایی ما را در ژست دادن به سوژه نیز افزایش دهد.

عکاسی از حیوانات خانگی

حیوانات خانگی سوژه‌­های مناسبی برای عکاسی در محیط منزل هستند. زیر نظر گرفتن رفتار حیوانات خانگی و عکاسی از عادات و رفتارهای آنها می‌­تواند تصاویر زیبایی را در جایگاه خود ایجاد نماید و همانطور که گفته شد می‌­تواند بخشی از هنر عکاسی طبیعت در محیط منزل باشد.

عکاسی از کلکسیون‌­ها

در اکثر خانه‌­ها تعدادی از افراد خانواده تمایل به جمع کردن کلکسیون­‌های مختلف دارند که از میان آنها می­‌توان به کلکسیون‌­های اسباب‌بازی، تمبر، مجسمه و لوازم دکوری اشاره کرد. با چیدمان این کلکسیون‌­ها می‌­توان سوژه یا صحنه­‌هایی کاملا خلاقانه ایجاد و از آنها عکاسی کرد.

مطالعه بیشتر : بهترین ایده برای عکاسی در منزل

ایده­‌هایی برای عکاسی کردن در محیط منزل یا محل کار

سخن پایانی

در این مقاله در مورد عکاسی محل کار و منزل صحبت کردیم و برخی نکات و سوژه­‌های این سبک از عکاسی را مورد بررسی قرار دادیم. باید گفت که عکاسی کردن تنها در خریدن دوربین و تجهیزات مربوطه خلاصه نمی‌­شود و عکاس واقعی شخصی است که علاوه بر داشتن دانش فنی این حرفه، دید و نگرش خاصی هم داشته باشد. شاید برای یک شخص معمولی محیط خانه کاملا یکنواخت و تکراری باشد اما برای یک عکاس همان محیط سرشار از سوژه‌­های جذاب و متنوع است و این موضوع را می‌­توان به نوع نگاه و زاویه دید متفاوت نسبت داد. پس به جرات می­‌توان گفت که در محیط منزل هم سوژه­‌های مختلفی قرار دارند که تا به امروز هرگز به آنها توجه نکرده بودیم.

 

رأی بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *