عکاسی از قطعات صنعتی امروزه یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین شاخه‌های هنر و تصویربرداری است که با دوربین‌های دیجیتال و به‌منظور معرفی محصولات و به‌ اشتراک‌گذاری تصاویر آن‌ها از زوایای مختلف و یا به اشکالی که بیانگر یک فعالیت صنعتی و بهره‌گیری از تجهیزات و ابزارها باشد انجام می‌گردد. در حال حاضر وب‌سایت‌ها، صفحات و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور بنرها، کاتالوگ‌ها و کمپین‌ها اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت عکاسی از قطعات صنعتی هستند. در واقع شما به‌عنوان یک عکاس صنعتی می‌توانید در تمامی موارد و حوزه‌های زیر به فعالیت بپردازید.

عکاسی از قطعات صنعتی خود یک محصول و یا خدمتی که به مشتری ارائه می‌دهد را در قالب محیط به تصویر می‌کشد. برای بررسی این مثال کافی است وارد یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شوید. می‌بینید که مملو آن‌ها از این نوع تصاویر استفاده کرده‌اند. ضمن این که عکاس در این حوزه سعی می‌کند تمام تخصص و تجربه خود را به کار بگیرد تا تصویری تأثیرگذارتر در اختیار کارفرما قرار دهد تا کارفرما بتواند به ‌واسطه آن محصول و خدمات خود را معرفی و عرضه کند.

لوازم مورد نیاز در عکاسی از قطعات صنعتی

در عکاسی از قطعات صنعتی مثل تمامی حوزه‌ها، دوربین حرفه‌ای یکی از پایه‌های مهم کار شما است. به‌هیچ‌عنوان دوربین موبایل شما یا یک دوربین قدیمی نمی‌تواند نیازهای مشتری‌های امروزی را برآورده کند. در هنگام خرید این مدل دوربین‌ها باید به جزئیات دقت کنید. البته شما می‌توانید برای رفع مشکل عدم دسترسی به بودجه کافی به سراغ دوربین‌های مینیمال و نمونه‌های ارزان‌تر بروید و در جبران ضعف به سراغ لنز خوب بروید.

لنز عکاسی

لنزهایی که در بازار موجود هستند در دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید با توجه ‌به مدل دوربین خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته بهتر است طیف وسیعی از لنزهای تله‌فتو، واید و… را داشته باشید تا نیازهای خود را رفع کنید. سعی کنید اگر نمی‌توانید روی دوربین سرمایه‌گذاری کنید حداقل دو لنز مناسب با این کار بخرید.

سه ‌پایه و محیط عکاسی مناسب

معمولاً سه‌پایه‌ها در عکاسی از قطعات صنعتی از جمله اجباری‌ترین و مهم‌ترین اقلام هستند. چون در بیشتر مواقع شما نیازی به حرکت دوربین ندارید و می‌توانید همه چیز را با سوژه فیکس کنید. محیط عکاسی نیز بسته به حوزه و نوع فعالیت متفاوت است. اما می‌دانیم که در تمامی موارد نور تصاویر، رفلکس و بازتاب و همین‌طور شارپ بودن سوژه مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسئله است.

در بیشتر مواقع برای عکاسی از قطعات صنعتی از یک میز استفاده می‌شود. حال در عکاسی از لوازم و ابزارآلات صنعتی این میز می‌تواند درون یک کارگاه باشد که البته در این مورد بیشتر در ادامه صحبت خواهیم کرد.

برخی حوزه ‌های عکاسی از قطعات صنعتی

برخی حوزه ‌های عکاسی از قطعات صنعتی

البته که انتظار می‌رود عکاسی حرفه‌ای در این حوزه به‌صورت مکرر و سالیان سال فعالیت نموده باشد. در واقع باید یکی از شرط‌های شما برای انتخاب این‌گونه پروژه‌ها کارنامه و سابقه کاری یک عکاس بوده و دقت کنید که عکاسی در بخش صنعتی کاملاً با پرتره، عکاسی هنری و… متفاوت است. معمولاً حوزه‌های مختلفی برای عکاسی از قطعات صنعتی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به:

  • عکاسی از لوازم و قطعات صنعتی
  • عکاسی خط مونتاژ در کارخانه
  • تصویربرداری در شرکت و استارتاپ
  • تصویربرداری از اپراتورهای تولید

اشاره کرد. در واقع هر کالایی که در دسته‌بندی محصولات صنعتی قرار می‌گیرد لازم است که برای معرفی به مشتریان و عموم مردم به این روش تصویربرداری شود. یک مثال مهم برای درک اهمیت عکاسی از قطعات صنعتی این است که شما وقتی یک کالا را در حین کار به خریدار نمایش دهید به طبع نسبت به آن حس مثبتی پیدا می‌کند تا یک عکس با پس‌زمینه سفید و ساده مشاهده نماید.

 

مطالعه بیشتر : صفر تا صد عکاسی صنعتی از خط تولید کارخانه

مزیت ‌های کلیدی عکاسی از قطعه و ابزار صنعتی

هد از عکاسی از قطعات صنعتی ایجاد حس اعتماد و متقاعد کردن مشتری و کاربر به سرمایه‌گذاری در یک حوزه و یا خرید آن لوازم و قطعه است؛ بنابراین این نوع عکاسی باید مرتبط با اصول بازاریابی انجام شود. در این صورت می‌توان نظر مشتری را جلب کرد و او را به استفاده از آن قطعه و یا ابزار ترغیب کرد. مزیت‌های زیادی در مورد این روش عکاسی وجود دارد که در ادامه بیشتر در خصوص آن به گفتگو و تبادل نظر می‌پردازیم.

اولین مسئله بالابردن سطح کیفیت برند و کسب‌وکار شماست. در واقع مشتری با مشاهده تصاویر نمونه کار شما متوجه اهمیتی که برای فعالیت خود قائل هستید می‌شود. موضوع بعدی بالا بردن سطح آگاهی و برتری برند شما در مقایسه با دیگر رقبا در بازار است. همیشه کاری که دیگران انجام نمی‌دهند را شما انجام دهید. همین‌طور اصل افزایش فروش و بازگشت سرمایه نیز به‌هیچ‌عنوان نباید در عکاسی از قطعات صنعتی فراموش شود.

اصول این روش عکاسی

معمولاً در زمینه عکاسی از قطعه‌های کاربردی و صنعتی شما باید چند اصل کلیدی و مهم را همواره رعایت کنید. اول این که از کارگاه، خط مونتاژ، یک محیط فنی و چیزی مثل تعمیرگاه به‌عنوان لوکیشن استفاده کنید. البته دقت کنید که میزان نور و رفلکس و همه چیز به ‌صورت کاملاً دقیق بررسی و تنظیم شود. یک تصویر با نویز نمی‌تواند هیچ جذابیتی برای کارفرما داشته باشد. حتی اگر قصد استفاده از آن به‌عنوان نمونه کار را دارید بیشتر در این مورد دقت کنید.

یادگیری اصول پایه و مفاهیم عکاسی از جمله مهم‌ترین موضوعات در ای حوزه است. بهتر است که زاویه دید خود را مشخص کنید و تا حدالامکان از زاویه بالا این کار را انجام دهید. همین‌طور روی یک هارمونی رنگ در عکاسی از قطعات صنعتی تمرکز کنید و به‌ هیچ ‌عنوان توجه به جزئیات را فراموش نکنید. محوطه صنعتی خود را مشخص کنید و چه ‌بهتر می‌شود که کارکنان شما نیز در حال استفاده از قطعه صنعتی در تصویرتان حضور داشته باشند. در این‌خصوص می‌توانید به سراغ مقالات یادگیری عکاسی کارگاهی و لوازم صنعتی در نور روز بروید.

ادیت و ویرایش عکس لوازم صنعتی

ادیت و ویرایش عکس لوازم صنعتی

در نهایت موضوع ادیت عکس قطعات صنعتی نیز معمولاً نرم‌افزارهای متداولی مانند فتوشاپ و همین‌طور لایت روم انجام می‌شود. لازم است که کمی رنگ‌ها تقویت شود. در واقع اغراق در تونالیته و تناژ رنگ‌ها یکی از اصول جدانشدنی در این تدوین‌ها است. نمی‌توان انتظار داشت که یک عکس به‌صورت ساده و پس از ثبت توسط یک دوربین حرفه‌ای روی کاتالوگ‌ها و یا وب‌سایت‌ها و صفحات در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده شود. به این موضوع دقت کنید که کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن عکاسی شما در این حوزه و تدوین هوشمندانه آن می‌تواند روی نرخ فروش کارفرما تأثیر بگذارد.

البته که برای شما هم یک کارنامه کاری خوب رقم می‌زند و به‌ طور‌ کلی شما باید در این حوزه عکاسی دقت خاصی روی پروژه‌های خود داشته باشید. برخلاف روش‌های عکاسی هنری و… در معرض دید میلیون‌ها مخاطب قرار می‌گیرد و این بهترین زمان برای بهره‌برداری توسط شما است.

 

مطالعه بیشتر: نکات مهم در عکاسی صنعتی از خودرو

اصول عکاسی قطعات صنعتی

در حال حاضر عکاسی از قطعات صنعتی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش‌های تصویربرداری و خلق یک پرسونای برای شناخت و ایجاد ارتباط با مخاطب است. یک وب‌سایت در زمینه فروش لوازم و قطعات صنعتی را در نظر بگیرید. اولین و کلیدی‌ترین راه برقراری ارتباطی که با مشتری خود دارد به یک عکاس بستگی خواهد داشت. اگر می‌خواهید وارد حوزه عکاسی از قطعات صنعتی شوید، دقت کنید که نیاز به یک دوربین، چندین لنز و همین‌طور سه‌پایه دارید. ضروری است که بتوانید محیط عکاسی را به ‌خوبی انتخاب کنید.

در بیشتر مواقع و در عکاسی از قطعات صنعتی نور یک معضل بزرگ است، سعی کنید مشکل را حل کنید، از منابع نور مصنوعی استفاده کنید. بر اساس گفته‌ها و تجربیات عکاسان در این حوزه بیش از 90 درصد مشکلات در عکاسی به روش‌های صنعتی بر پایه منبع نور است. موضوعی که بسیاری از کارفرمایان و عکاسان به آن دقت کافی را ندارند و این موضوع موجب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

 

رأی بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *